Close Menu
Borba.rsBorba.rs
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Najnovije
    • Broj stečajeva u Evropi najviše u poslednjih 12 godina
    • PwC otpušta 1.500 radnika u SAD, kao i ostale firme „velike četvorke“
    • U Srbiji se svaka stota pošiljka ne uruči, a evo koliko ih se – izgubi
    • Ove države planiraju novi sistem plaćanja karticama
    • Pregled štampe – sreda 07.05.2025.
    • Svetska banka izdala upozorenje
    • Privatna večera sa Trampom i obilazak Bele kuće? Može: Ovo je uslov
    • Mađarska donosi novi zakon? Ni Srbi više neće moći da zakupe stanove, prodaja zabranjena
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Borba.rsBorba.rs
    • Najnovije
    • Vesti
      • Srbija
      • Region
      • Evropa
      • Svet
    • Politika
    • Berza
    • Makroekonomija
    • Banke
    • Kompanije
    • Potrošač
    • Lifestyle
      • Kultura i Mediji
      • Zdravlje
      • Lux Life
      • Automobili
      • IT
      • Zabava
    Borba.rsBorba.rs
    Početna»Banke»Hakeri dizali kredite u tuđe ime; Koristili aplikacije banaka
    Banke

    Hakeri dizali kredite u tuđe ime; Koristili aplikacije banaka

    Autor Borba.rs11.02.2024.10 Pregleda5 min.
    Facebook Twitter Reddit Pinterest LinkedIn WhatsApp Telegram Email

    Društvenim mrežama kruži upozorenje da hakeri građanima ponovo skidaju novac sa računa i da su meta najstariji.

    Od septembra prošle godine Narodnoj banci Srbije su se, zbog hakerske prevare, obratile 42 osobe, ali broj onih kojima je skinut novac sa računa je i do četiri puta veći, kaže Bojan Terzić iz Narodne banke Srbije i objašnjava šta odaje hakere kada se u SMS-u predstavljaju kao Pošta ili kurirska služba, prenosi RTS.

    – Od prošle godine u Srbiji su bila dva naleta hakerskih prevara – zloupotreba digitalnog novčanika Apple Pay u proleće, dok se od septembra pretežno zloupotrebljava Google Pay ili se izvrši jedna transakcija na osnovu podataka sa kartice koje su korisnici negde ostavili – objašnjava Bojan Terzić iz Narodne banke.

    Kako navodi, prošle godine Narodna banka Srbije je uspela kroz postupke, određenje supervizorske mere, da 288 korisnika obešteti za ukupno 17,5 miliona dinara.

    – I ta fišing kampanja je posebno bila aktivna tokom maja i juna, a na meti su bili korisnici različitog uzrasta – kaže Terzić.

    Napominje da su građanima prethodnih nedelja stizali SMS-ovi u kojima im se traži da unesu podatke, kako bi im stigao izvesni paket.

    – Taj paket verovatno nismo naručili, možda neko i jeste, pa nije mogao da napravi jasnu razliku. To je prevarna šema bila i prošle godine i u ovom drugom talasu. Uglavnom korisnici ostavljaju podatke sa kartice i jednokratnu lozinku. Kod ovih pritužbi koje mi dobijemo, uglavnom se radi o korisnicima koji zaista očekuju taj paket. Zbog toga verovatno i dođe do toga da nasednu na tu vrstu prevare – dodaje Terzić.

    U takvoj situaciji, ističe, NBS u odgovoru na pritužbu građana procenjuje standard krajnje pažnje.

    – Znači, da li je korisnik bio krajnje pažljiv ili nije i od toga zavisi da li će banka ili korisnik snositi gubitak. Međutim, Narodna banka Srbije je u prethodnom periodu, a tako će biti i ovaj put, razmatrala neke druge aspekte – u smislu odgovarajućih standarda autentifikacije u slučaju ovih digitalnih novčanika – dodaje Terzić.

    Da li će neko snositi gubitak ili dobiti novac nazad procenjuje se od slučaja do slučaja.

    – Imali smo jedan slučaj korisnice koja je porodilja, koja je posle nekoliko dana od porođaja dobila takvu jednu poruku. U takvim situacijama se uzimaju i te okolnosti u obzir – kaže Terzić, a navodi RTS.

    Korisnicima otkriva šta je jasan znak da neko želi da ih prevari, u slučajevima kada se za to koristi ime Pošte Srbije, Netfliksa, DHL-a ili drugih kurirskih službi.

    – Niko vam neće dostaviti takvu vrstu poruke sa nekakvog broja telefona. Dakle, broj telefona ne vidite. To su tzv. alfanumeričke poruke. Možete videti samo koji su registrovani – to su registrovani brojevi kod mobilnih operatera i vi praktično dobijate naziv banke, ne vidite broj telefona ili dobijate naziv Pošta Srbije, tj. institucije. Dakle, kad god vidite broj telefona, u kome se nešto traži da uradite, velika je verovatnoća da se radi o fišingu i ne treba otvarati takve linkove i nositi podatke – kaže Terzić.

    U slučaju hakerske prevare, građani se prvo obraćaju banci, a zatim, ako nisu zadovoljni postupanjem banke, mogu se javiti NBS.

    – Banke imaju rok od 15 dana od podnošenja prigovora da reše to… Pošto kartične šeme imaju pravilo da ukoliko odate jedinstvenu šifru, OTP kod – jednokratnu lozinku koju dobijete SMS-om, takve reklamacije uopšte ne prihvate. Međutim, banke onda pokušavaju da, koristeći neke druge osnove dođu do povraćaja sredstava u okviru kartične šeme, upravo u interesu korisnika. I onda taj postupak traje, u zavisnosti od kartične šeme, negde do 120 dana. Zbog toga to traje malo duže, ali na kraju krajeva to je opet povoljnije za korisnike – napominje Terzić.

    U drugom talasu hakerskih prevara, od septembra do sada, NBS su se obratile 42 osobe, ali je taj broj, ističe Terzić, i do četiri puta veći – jer su mnoge prijave išle samo preko banke.

    Građane uverava da su, zahvaljujući merama koje je NBS preduzela povodom fišinga za Apple pay digitalni novčanik, korisnici sada sigurniji od hakerskih prevara, čak i kada su neoprezni.

    – Dakle, ostaje sada da radimo i na ovim drugim digitalnim novčanicima. Ali sve te dodatne zaštitne mere dovode do dodatnih troškova, koji se onda praktično prelivaju na sve korisnike. Tako da je za nas, sveukupno gledano i za društvo, najbolje da korisnici budu oprezni – poručuje Terzić.

    Iz NBS upozoravaju građane i na lažne ankete koje kruže društvenim mrežama.

    – Na društvenim mrežama se kreira neki lažni logo anketa banke i korisnici ostavljaju podatke, što prevarantima omogućava čak da instaliraju njihovu mobilnu aplikaciju. To je mnogo opasniji oblik prevara, zato što kad vi ostavite podatak o kartici, neko će vam skinuti novac do iznosa koji imate na toj kartici, ili, eventualno, na računu. A u ovom slučaju se čak dešavalo da se podiže kredit – kaže Terzić.

    U toku su, kaže, postupci za četiri banke, kako bi se unapredila sigurnost i bezbednost korišćenja njihovih aplikacija.

    – Istovremeno preduzimamo aktivnosti kako bi obeštetili te korisnike koji su, eventualno, zbog određenih nedostataka u nekim standardima autentifikacije lakše dovedeni u situaciju da budu oštećeni, iako i na njihovoj strani uglavnom postoji visok stepen pažnje – rekao je Terzić a preneo B92.

     

    Borba.rs/ Foto: Unsplash, David Balev (Unsplash), Printscreen

    Podeli: Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Telegram Reddit Email

    Pogledajte još...

    Broj stečajeva u Evropi najviše u poslednjih 12 godina

    07.05.2025. Evropa 1 min.

    Ove države planiraju novi sistem plaćanja karticama

    07.05.2025. Vesti 1 min.

    Pregled štampe – sreda 07.05.2025.

    07.05.2025. Vesti 1 min.

    Svetska banka izdala upozorenje

    25.04.2025. Banke 2 min.

    Privatna večera sa Trampom i obilazak Bele kuće? Može: Ovo je uslov

    25.04.2025. Svet 2 min.

    Mađarska donosi novi zakon? Ni Srbi više neće moći da zakupe stanove, prodaja zabranjena

    25.04.2025. Region 2 min.
    Popularno

    Trgovački lanac tiho napustio Srbiju?

    03.12.2022.3K Pregleda

    Jedan proizvod Srbija proizvede tri puta više nego sve zemlje EU zajedno

    31.10.2022.1K Pregleda

    Protesti se šire Evropom: I Grci izašli na ulice; Belgija paralisana: „Situacija se pogoršava“

    09.11.2022.1K Pregleda

    Bonus dobrodošlice; 10.000 evra za svakog ko prihvati ovaj posao

    19.02.2023.1K Pregleda
    Kursna Lista
    Zagađenje vazduha
    Ne propustite
    Evropa

    Broj stečajeva u Evropi najviše u poslednjih 12 godina

    Autor Borba.rs07.05.2025.2 Pregleda

    Broj stečajeva u zapadnoj Evropi prošle godine bio je najveći od 2013. Prema izveštaju revizorske…

    PwC otpušta 1.500 radnika u SAD, kao i ostale firme „velike četvorke“

    07.05.2025.

    U Srbiji se svaka stota pošiljka ne uruči, a evo koliko ih se – izgubi

    07.05.2025.

    Ove države planiraju novi sistem plaćanja karticama

    07.05.2025.
    Pratite nas
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    O Nama
    O Nama

    Jedinstveni informativni portal koji prati sve bitne ekonomske dogadaje na dnevnom nivou, kako u Srbiji, tako i Evropi i svetu.

    Od makroekonomskih dogadaja, preko tržišta svetskih berzi i kriptovaluta, potrošackih tema, bankarstva, do sveta luksuza.

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube RSS
    Naš izbor

    Macintosh koji je koristio Stiv Džobs davne 1987. stiže na aukciju, početna cena 200.000 dolara

    19.10.2022.

    Može li tržište kripto valuta uskoro da se oporavi

    19.10.2022.

    Tržni centri skraćuju radno vreme zbog štednje energije?

    19.10.2022.
    Popularno

    Trgovački lanac tiho napustio Srbiju?

    03.12.2022.3K Pregleda

    Jedan proizvod Srbija proizvede tri puta više nego sve zemlje EU zajedno

    31.10.2022.1K Pregleda

    Protesti se šire Evropom: I Grci izašli na ulice; Belgija paralisana: „Situacija se pogoršava“

    09.11.2022.1K Pregleda
    © 2025 Borba.rs. Maintained by WIN Solutions.
    • O nama
    • Marketing
    • Impressum
    • Uslovi korišćenja
    • Politika privatnosti
    • Kontakt

    Unesite pojam u polje iznad i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc da otkažete.