U prvom polugodištu ove godine u Srbiju je uvezeno oko šest hiljada polovnih automobila više nego u istom periodu prethodne godine. Sa tim rastom dolazi i veća zabrinutost za bezbednost u saobraćaju, ali i kvalitet vazduha, jer je skoro 40 odsto uvezenih polovnih automobila starije od 15 godina, prenosi RTS.
Naime, kako piše RTS, od početka godine u Srbiji je uvezeno skoro pet puta više polovnih nego novih automobila. Prvi vlasnici novih vozila uglavnom su pravna lica, dok se većina građana i dalje odlučuje za polovne automobile, starije od deset godina.
– Imamo veći broj uvezenih automobila starijih od 15 godina – ‘evro 3’, ‘evro 4’ standard – nego što je novih vozila prodato. Posledice su ekološke, ali i bezbednosne, jer automobil star 23 ili 24 godine možda može da prođe tehnički pregled, ali su sklopovi i elementi koji se na pregledu ne proveravaju – u upitnom stanju – kazao je Boris Ćorović iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
Kontrolu nad uvozom vrši i Agencija za bezbednost saobraćaja, koja godišnje izdaje od 140.000 do 170.000 uverenja, neophodnih za uvoz polovnih vozila. Prema njihovim podacima, prosečna starost vozila u Srbiji je više od 17 godina – od ukupno nešto manje od tri miliona registrovanih automobila.
Dobra vest je da se smanjuje broj vozila sa motorima „evro 3“ standarda, koji su veliki zagađivači, ali je Srbija i dalje jedna od retkih zemalja koja ih uvozi.
– Beležimo porast broja električnih i hibridnih vozila, koja su bezbednija i opremljena naprednijim sistemima. Sva nova vozila moraju da imaju određeni broj ADA (ADAS) sistema za asistenciju vozaču, što ih čini i bezbednijim. Prema zvaničnoj statistici, faktor koji najviše utiče na saobraćajne nezgode i dalje je vozač, dok je tehničko stanje vozila uzrok u svega 0,3 odsto slučajeva – objašnjava Milan Milojević iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Ipak, kako navodi RTS, što je vozilo novije, to su i njegovi bezbednosni sistemi napredniji – ali i skuplji. Dok cene novih vozila ostaju stabilno visoke, nastavlja da raste i iznos koji je potrebno izdvojiti za polovna vozila.
Stručnjaci upozoravaju da će cene nastaviti da rastu, jer se beleži pojačana potražnja za polovnjacima širom Evrope.
– Cene polovnjaka rastu pre svega zbog rasta cena na tržištu EU, od kojeg zavisimo kada je reč o uvozu. Kod nas u kompaniji, cene su ove godine porasle između 10 i 15 odsto, a glavni razlog je skuplja nabavka – jer su i cene u inostranstvu znatno više – istakao je Vladimir Ćosić, generalni direktor kompanije „Autolend Kompresor“.
Kupovina polovnog automobila biće manje rizična ako se pažljivo provere servisna istorija vozila i obavi detaljan tehnički pregled. Stručnjaci preporučuju vozila koja su kupljena nova u Srbiji i koja su imala što manji broj prethodnih vlasnika.
Borba.rs/ Foto: CarVertical, Pixabay