Close Menu
Borba.rsBorba.rs
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Najnovije
    • Povučeno oko 100.000 dušeka: Hitno ih zamenite
    • Ministarstvo finansija upozorava na lažnu nagradnu igru
    • Pregled štampe – četvrtak 26.06.2025.
    • Nisan zatvara 7 fabrika! Poznata kompanija zabeležila velike gubitke: Bez posla ostaje 20.000 ljudi
    • Slede promene: Svako treće brojilo u Srbiji…
    • Srbija mora da plati stranim državljanima: Deset godina se sudili zbog oduzimanja novca na granici
    • Pregled štampe – sreda 25.06.2025.
    • Lagard pozvala EU da ubrza uvođenje digitalnog evra
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Borba.rsBorba.rs
    • Najnovije
    • Vesti
      • Srbija
      • Region
      • Evropa
      • Svet
    • Politika
    • Berza
    • Makroekonomija
    • Banke
    • Kompanije
    • Potrošač
    • Lifestyle
      • Kultura i Mediji
      • Zdravlje
      • Lux Life
      • Automobili
      • IT
      • Zabava
    Borba.rsBorba.rs
    Početna»Banke»NBS upozorava: Pažljivo sa platnim karticama posebno ako omogućavaju korišćenje određenih globalnih platnih aplikacija
    Banke

    NBS upozorava: Pažljivo sa platnim karticama posebno ako omogućavaju korišćenje određenih globalnih platnih aplikacija

    Autor Borba.rs28.06.2023.17 Pregleda5 min.
    Facebook Twitter Reddit Pinterest LinkedIn WhatsApp Telegram Email

    Narodna banka Srbije upozorava građane da obrate pažnju ako dobiju SMS poruke sa nepoznatih brojeva telefona (u poslednje vreme u pitanju pozivni broj +33), u kojima se pošiljalac predstavlja kao pružalac određenih usluga (Netfllix, Pošta Srbije, DHL i sl.).

    U takvim porukama se, navode, obično od korisnika zahteva da izvrše određena plaćanja platnom karticom poput poštanskih troškova, pretplate, i sl, preko sajta, za koji se daje link u toj SMS poruci, a koji vizuelno podseća na originalne sajtove kredibilnih kompanija.

    – Zapravo se radi o lažnim  internet stranicama koje su pod kontrolom kriminalaca. U  uverenju da vrše plaćanje određenih manjih iznosa (pretplate, poštarine i sl.) korisnici unose podatke sa kartice na tom sajtu. Zatim, već naviknuti na to da se prilikom plaćanja na internetu mora uneti jednokratna lozinka (kod), automatski unose i tu lozinku na sajt, iako im u SMS poruci u kojoj im je taj kod dostavljen od njihove banke, jasno piše da je to kod za aktivaciju platnog servisa (npr. ApplePay), a ne radi plaćanja usluga za koje oni drže da ih plaćaju. Takođe, korisnici ne obraćaju pažnju ni kada dobiju SMS poruku da su uspešno aktivirali platnu aplikaciju, iako imaju još uvek dovoljno vremena za blokadu kartice pre njene zloupotrebe. Kada jednom smeste karticu u svoj elektronski mobilni novčanik, hakeri je zatim koriste za plaćanja na internetu i fizičkim prodajnim mestima, jer takvi platni servisi funkcionišu na način da dalja autentifikacija pojedinačnih transakcija nije potrebna, pri čemu omogućava korišćenje jedne kartice na više uređaja. Korisnici shvataju da se nešto dešava tek nakon što kriminalci izvrše nekoliko transakcija. Zakon o platnim uslugama kao i kartična pravila svih kartičnih brendova u ovakvim slučajevima propisuju da gubitak mogu i u potpunosti da snose korisnici zbog odavanja jednokratne lozinke sa grubom nepažnjom. Drugim rečima, korisnici često moraju sami da snose posledice prevare, posebno u onim slučajevima gde se oceni da se ne radi o visokosofisticiranim oblicima prevara – objašnjavaju u NBS.

    Korisnici, kažu, treba da znaju da kredibilni pružaoci usluga svojim korisnicima SMS dostavljaju tako što korisnik ne vidi broj telefona sa kojeg se šalje poruka, nego stoji naziv pošiljaoca (pogledajte SMS poruke koje ste dobili od Banke).

    Naime, kredibilni pošiljaoci ovih poruka su kod mobilnih operatora verifikovali posebne brojeve telefona za komunikaciju sa korisnicima i time su praktično onemogućili da se ti brojevi telefona zloupotrebe. Kada korisnici  dobiju SMS poruku sa nepoznatog broja (vidljiv je broj telefona umesto naziva pošiljaoca, dok se naziv pošiljaoca nalazi u samoj poruci) od pošiljaoca koji tvrdi da je banka, kablovski ili internet provajder, uopšte pružalac usluga, a koji od korisnika zahteva da nešto uradi (da pristupi nekom sajtu putem linka koji se šalje u toj poruci) postoji visok stepen verovatnoće da se radi o phishing prevari.

    – Korisnici moraju da znaju da to što je kartica blokirana nakon što su njihovom karticom izvršene transakcije kupovine određenih proizvoda od strane kriminalaca, i to što su ta sredstva još uvek „samo“ rezervisana ne znači da se ona mogu „zaustaviti“ odnosno vratiti korisniku. Kod kartičnih transakcija rezervisana sredstva se ne mogu voljom banke izdavaoca kartice vratiti platiocu, bez saglasnosti trgovca i njegove banke, odnosno bez saglasnosti kartične šeme. Naime, ne postoji obaveza trgovca, a u nekim slučajevima je to i fizički nemoguće (npr. na internetu), da svaki put kad neko plaća karticom proverava da li je kupac istovremeno i vlasnik kartice. To posebno važi u slučaju kada je transakcija autorizovana jednokratnom lozinkom, pa se zato u skladu sa pravilima kartičnih šema i ne može uopšte pokretati reklamacioni postupak i tražiti povraćaj sredstava od trgovca i njegove banke – napominju u NBS.

    Dakle, iz NBS poručuju da ako dobijete poruku sa nepoznatog broja telefona u kojem vam se dostavlja link kojem treba da pristupite, budite oprezni, verovatno je u pitanju phishing.

    – Kada Vam se zaista obraća vaš pružalac usluga nećete videti broj telefona, nego njegov naziv. Ako ipak pristupite linku, i uneste podatke sa kartice, pročitajte šta piše u SMS poruci koju ste dobili od svoje banke, da li autorizujete plaćanje usluge koju želite da plaćate ili je u pitanju nešto drugo (u tom slučaju odmah kontaktirajte banku i blokirajte karticu). Stroga i dosledna primena pravila iz Zakona o platnim uslugama na kojoj insistira Narodna banka Srbije pruža izuzetno visok stepen zaštite svim korisnicima platnih kartica koji postupaju sa pažnjom dobrog domaćina i ti korisnici mogu u potpunosti da se pouzdaju da će im u slučaju eventualne zloupotrebe sredstva biti vraćena. S druge strane korisnike koji olako daju podatke sa svoje kartice i ne čitaju poruke nepažnja ne izvinjava, i u tom slučaju sami snose gubitak – ističu iz centralne banke.

    Narodna banka Srbije će, kažu, sa svoje strane nastojati da podigne svest korisnika o ovoj vrsti prevare, s tim da i banke moraju da učine više na edukaciji korisnika u vezi sa uslugama koje im nude, a posebno ako one sa sobom nose povećani rizik.

     

    Borba.rs/ Foto: Pixabay, Kenny Eliason (Unsplash), Printscreen

    Podeli: Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Telegram Reddit Email

    Pogledajte još...

    Ministarstvo finansija upozorava na lažnu nagradnu igru

    26.06.2025. Srbija 1 min.

    Srbija mora da plati stranim državljanima: Deset godina se sudili zbog oduzimanja novca na granici

    25.06.2025. Vesti 4 min.

    Evo do kada moraju da se uklone klime sa fasada

    23.06.2025. Srbija 4 min.

    Evo gde je u EU najmanja a gde najveća individualna potrošnja

    20.06.2025. Evropa 1 min.

    Nove pogodnosti za korisnike Yettel i Yettel Bank: Za lakše i jeftinije putovanje aktivirajte „Yettel Sve“

    19.06.2025. Banke 2 min.

    Prodavnice pune lažnih proizvoda; Evo kako ih prepoznati

    19.06.2025. Potrošač 3 min.
    Popularno

    Trgovački lanac tiho napustio Srbiju?

    03.12.2022.3K Pregleda

    Jedan proizvod Srbija proizvede tri puta više nego sve zemlje EU zajedno

    31.10.2022.1K Pregleda

    Protesti se šire Evropom: I Grci izašli na ulice; Belgija paralisana: „Situacija se pogoršava“

    09.11.2022.1K Pregleda

    Bonus dobrodošlice; 10.000 evra za svakog ko prihvati ovaj posao

    19.02.2023.1K Pregleda
    Kursna Lista
    Zagađenje vazduha
    Ne propustite
    Potrošač

    Povučeno oko 100.000 dušeka: Hitno ih zamenite

    Autor Borba.rs26.06.2025.2 Pregleda

    Dušeci koji su prodati na platformi za onlajn-trgovinu Amazon povučeni su zbog opasnosti od požara,…

    Ministarstvo finansija upozorava na lažnu nagradnu igru

    26.06.2025.

    Pregled štampe – četvrtak 26.06.2025.

    26.06.2025.

    Nisan zatvara 7 fabrika! Poznata kompanija zabeležila velike gubitke: Bez posla ostaje 20.000 ljudi

    25.06.2025.
    Pratite nas
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • YouTube
    O Nama
    O Nama

    Jedinstveni informativni portal koji prati sve bitne ekonomske dogadaje na dnevnom nivou, kako u Srbiji, tako i Evropi i svetu.

    Od makroekonomskih dogadaja, preko tržišta svetskih berzi i kriptovaluta, potrošackih tema, bankarstva, do sveta luksuza.

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube RSS
    Naš izbor

    Macintosh koji je koristio Stiv Džobs davne 1987. stiže na aukciju, početna cena 200.000 dolara

    19.10.2022.

    Može li tržište kripto valuta uskoro da se oporavi

    19.10.2022.

    Tržni centri skraćuju radno vreme zbog štednje energije?

    19.10.2022.
    Popularno

    Trgovački lanac tiho napustio Srbiju?

    03.12.2022.3K Pregleda

    Jedan proizvod Srbija proizvede tri puta više nego sve zemlje EU zajedno

    31.10.2022.1K Pregleda

    Protesti se šire Evropom: I Grci izašli na ulice; Belgija paralisana: „Situacija se pogoršava“

    09.11.2022.1K Pregleda
    © 2025 Borba.rs. Maintained by WIN Solutions.
    • O nama
    • Marketing
    • Impressum
    • Uslovi korišćenja
    • Politika privatnosti
    • Kontakt

    Unesite pojam u polje iznad i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc da otkažete.