“U periodu od 1. januara zaključno sa 31. decembrom 2025. godine, u postupcima provere pravilnosti elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost Ministarstvo finansija ne uzima u obzir eventualne greške pri iskazivanju podataka u evidencijama”, navodi se u najnovijoj izmeni Pravilnika o elektronskom fakturisanju.
Ovakvo produženje roka predstavlja važnu vest za sve obveznike sistema elektronskog fakturisanja, kako za javni tako i za privatni sektor, jer im pruža dodatno vreme za prilagođavanje procedura, softvera ili obuku zaposlenih, piše Biznis.rs.
Uvođenje i primena sistema elektronskih faktura (SEF) u Srbiji i dalje predstavlja izazov za deo poslovne zajednice, uprkos tome što se većina privrednika navikla na osnovne funkcionalnosti, kao što su slanje i prijem e-faktura. To potvrđuje i Aleksandar Trifunović, poreski savetnik iz kompanije TYB Consulting, koji u razgovoru za Biznis.rs ukazuje da je glavni problem i dalje evidentiranje PDV-a, posebno zbog čestih izmena i zahteva za novim vrstama evidencija.
Iako je osnovni sistem SEF-a u velikoj meri zaživeo, Trifunović objašnjava da su računovođe i poreski stručnjaci još uvek nesigurni u vezi sa pravilnim načinom unosa PDV podataka. Očekuje se, kako kaže, da će do roka do kog je dozvoljeno da greške ne budu sankcionisane, nadležni konačno jasno definisati sve procedure.
Najveći problem, po njegovim rečima, predstavljaju česte izmene propisa koje su se dešavale u kratkim vremenskim razmacima, što je stvorilo dodatni pritisak na programere i računovođe koji su morali brzo da implementiraju sve promene i objasne ih krajnjim korisnicima – privrednicima. Dodatni izazov predstavljaju i tehnički problemi, kao što su privremeni zastoji u radu sistema, iako su oni sada znatno ređi nego ranije, prenosi Biznis.rs.
Trifunović očekuje još promena u SEF sistemu, naročito kada je reč o evidencijama PDV-a i načinu podnošenja poreskih prijava. Smatra da bi sve firme, bez obzira na to da li su u sistemu PDV-a ili ne, trebalo da koriste SEF, kako bi se ukinule paralelne evidencije i dodatna administracija na samom portalu. Takođe predlaže da se izjave za smanjenje PDV-a omogućavaju direktno na SEF-u, bez dodatnih dokumenata kao dokaza.
Jedan od njegovih predloga jeste povezivanje SEF-a sa sistemom e-fiskalizacije putem PIB-a, kako bi se automatski prenosili podaci o fiskalnim računima i popunjavale odgovarajuće evidencije. Time bi se znatno smanjila manuelna obrada podataka i rizik od grešaka, ali i administrativni troškovi za firme.
Kako dodaje, privrednici očekuju da im novi sistem donese više stabilnosti i predvidivosti u poslovanju, a ne da postane dodatni izvor pravne nesigurnosti i rizika zbog mogućih tumačenja i kazni.
Ministarstvo finansija je u septembru 2024. godine predstavilo novu verziju sistema elektronskih faktura, označenu kao verzija 3.9, koja je privrednicima donela brojne tehničke i funkcionalne novine. Među njima je najvažnije omogućavanje evidentiranja prethodnog poreza, što je dugo bilo najavljivano, ali i novo strukturiranje evidencija – pojedinačne i zbirne PDV evidencije, navodi Biznis.rs.
Borba.rs/ Foto: Freepik