Prevara sa vraćanjem kilometraže košta kupce automobila u Srbiji na milione dinara svake godine. Vozači koji nesvesno kupe vozilo sa falsifikovanom kilometražom ne samo da plate više nego što treba, već se mogu suočiti i sa skupim popravkama kasnije. Ovaj problem nije prisutan samo u Srbiji – uobičajen je na brojnim evropskim tržištima gde je cena bitan faktor.
Studija kompanije carVertical, specijalizovane za podatke o istoriji vozila, otkriva da i budžetski i luksuzni automobili mogu imati vraćenu kilometražu, iako se obim manipulacije razlikuje.
Kupci koji traže jeftina vozila ispod 600.000 RSD treba da budu posebno oprezni. U Srbiji je kod 6,1% automobila proverenih na platformi carVertical u ovom cenovnom rangu zabeleženo najveće nameštanje kilometraže. Procenat prevara iznosio je 5,4% za automobile čija se cena kretala između 600.000 i 1.200.000 RSD, a 4,5% za one u rasponu od 1.200.000 do 1.800.000 RSD.
Ovaj trend nije jedinstven za Srbiju – segmenti vozila niže cene obično imaju najviše stope prevara u mnogim zemljama obuhvaćenim istraživanjem.
Prilikom kupovine jeftinih automobila, srpski vozači često žele da uštede novac i preskaču ključne korake kao što su naručivanje izveštaja o istoriji vozila ili odlazak u servis. Svesni ove činjenice, prevaranti često manipulišu jeftinijim automobilima tako što im vraćaju kilometražu i veštački podižu cenu.
– Kupci uvek traže automobile s malom kilometražom. Međutim, ako ne provere da li je broj kilometara tačan, rizikuju da budu prevareni i plate znatno više. Ubrzo nakon kupovine može doći do problema sa habanjem i oštećenjima – objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak u kompaniji carVertical.
Iako prevaranti ciljaju automobile svih cenovnih kategorija, prevara sa kilometražom u premijum segmentu može dovesti do još veće finansijske štete.
Podaci kojima raspolaže carVertical pokazuju da je 1,5% vozila u Srbiji s cenom između 3.600.000 i 4.200.000 RSD imalo vraćenu kilometražu. U rasponu od 4.200.000 do 4.800.000 RSD, stopa je bila 2,2%, dok je u segmentu od 4.800.000 do 6.000.000 RSD iznosila 0,4%. Kod vozila vrednosti preko 6.000.000 RSD, znakove manipulacije kilometražom pokazalo je 1,5%.
– Pojedini prevaranti ciljaju skuplja vozila zato što im to donosi veću zaradu. Što je automobil vredniji, to je veća zarada koju ostvaruju vraćanjem kilometraže. U nekim slučajevima, kupac može na kraju preplatiti i na hiljade dinara – dodaje Buzelis.
Iako su mali oglasi puni vozila s potencijalno nameštenom kilometražom, moguće ih je izbeći. Najlakši način je da se proveri istorija automobila, a posebno podaci o pređenoj kilometraži, koji jasno pokazuju da li su očitavanja brojača kilometara tačna i kada je eventualno moglo doći do manipulacije.
Pri kupovini automobila, savetuje se dodatni oprez ukoliko je ponuđena cena sumnjivo niska, pošto to može ukazivati na prikrivene mane. Prevaranti neretko vrše pritisak na potencijalne kupce da požure sa odlukom, uz izgovor da ima i drugih zainteresovanih. Kupci koji brzaju sa kupovinom bez provere porekla automobila neretko budu razočarani.
– Izgled unutrašnjosti automobila može takođe da bude pokazatelj stvarne kilometraže. Izlizan volan, ručica menjača, papučice ili tapaciri mogu značiti da je automobil prešao mnogo više kilometara nego što je oglašeno. Ako je kilometraža niska, ali unutrašnjost izgleda veoma istrošeno, to je znak za uzbunu – upozorava Buzelis.
Borba.rs/ Foto: Pixabay